Saga Valpar

Nu har Saga valpat!

Saga började att bädda och flåsa, vid 18:00 i tisdags, 27/9. Jag förberedde en lång natt, bäddade ner mig i en sackosäck bredvid Sagas valplåda. Och mycket riktigt, det blev en lång natt.
Vid 5:30 ville hon ut för att uträtta sina behov, jag följde med henne ut och hade henne under uppsikt.
Strax efter vi hade kommit in så börja hon att krysta. Klockan 6:20 föddes den första valpen, en svart hane. Den kom med baktassarna först, jag fick hjälpa till lite när hon krystade för det var lite trångt. Men de andra valparna kom fint ut av sig själva efter att den första hade "banat vägen ut".
Hela förlossningen gick mycket bra, Saga var så duktig! Kl 11:00 var 8 fina valpar födda :-) 4 svarta tikar, 1 gul tik, 2 svarta hanar och 1 gul hane. Alla vägde mellan 400-500g och ser starka och friska ut :-)










Navlar av


Han hade lite fostervatten i nosen som jag försiktigt fick skaka ur
















Vi fick lov att knyta en bommulstråd om navelsträngen för det blödde

































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0